Å reise alene

Det er lett å tro at alt er så idyllisk når man er på reise. Det er ikke realiteten. Spesielt ikke når man reiser alene. Jeg har møtt på mange utfordringer, jeg har vært redd, jeg har hatt hjemlengsel, jeg har grått en del og jeg har hatt lyst til å dra hjem. Men det er disse faktorene som gjør at det også blir så bra. Kontrastene kan være store, og det er det som gjør den gode følelsen enda bedre. Jeg setter så stor pris på denne opplevelsen. Jeg har allerede vokst så enormt mye som menneske. Jeg føler jeg kjenner meg selv enda bedre nå enn det jeg gjorde for bare et par måneder siden.

Jeg har møtt så mange snille og varme mennesker. Det er fordelen med å reise alene. Folk tar lettere kontakt med deg da, og mye godt kan komme ut av det. Bare en liten samtale på en restaurant eller i en butikk, kan gjøre noe med tankesettet ditt, kanskje for resten av livet. Det er ganske interessant, hvordan møter med andre mennesker kan gjøre noe med deg.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Jeg har fått et annet livsperspektiv. Jeg har fått en annen type indre ro. Jeg stresser ikke hit og dit, jeg lever mer i nuet. Det er annerledes å være så lenge på reise, i forhold til en kortere ferie. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Men fordelen med å være på en lengre reise, er nettopp det at man kanskje finner mer ro, og man har bedre tid på å bare leve og ta inn inntrykkene og kulturen.

Det er også så viktig å huske på at en dårlig følelse kan endres så fort. Der og da kan det føles tungt og vondt, og det eneste du vil er å flykte vekk fra situasjonen. I går morges var jeg fortvilet og hadde den store klumpen i magen igjen. Han jeg skulle bo hos fra imorgen sendte plutselig en melding og sa at jeg ikke kunne bo der likevel. Hvordan skulle jeg løse dette? Jeg søkte på hoteller og hosteller, men alt som ligger i trygge omeråder koster langt over mitt budsjett. Jeg var så sliten av at alt er så uvisst og at jeg føler meg uttrygg, og at jeg sitter alene med alt. Jeg begynte å gråte i fortvilelse og ringte til mamma. Det hjalp veldig, det er noe med det å bare snakke høyt og sortere tankene på den måten.

Etterpå møtte jeg Jorinde, en norsk jente, som er venn med en kollega av mamma. Det var så godt å møte henne, bare henge rundt, drikke kaffe, ligge i parken, prate om alt og ingenting. I tillegg får jeg lov til å bo hos Jorinde og mannen hennes fra torsdag til søndag. Jeg er så lettet, alt ordner seg. Dagen endret seg så brått, fra å gråte om morningen, til å føle meg lykkelig og tilfreds. På vei hjem så jeg plutselig husene på en ny og annerledes måte, de er så vakre og fargerike! Jeg nøt fuglekvitter og solnedgang. Mens jeg gikk der og nøt tilværelsen, sang jeg høyt for meg selv av glede. På kvelden kom en del venner av Carolyn og kjæresten på besøk, og vi satt i hagen rundt bålet, drakk vin og pratet. Jeg følte det var en scene tatt ut fra en amerikansk film.

I dag startet dagen med frokost og kaffe på kafeen til Carolyn, før vi dro til en flott utsiktspost og til Crooked street. Etter dette måtte Carolyn hjem for å gjøre lekser. Jeg ble igjen og nøt det deilige været og den varme solen, mens jeg tuslet opp til "little Italy". Der kjøpte jeg god italiensk is som jeg tok med meg til en park. Jeg nøt isen på mindfullnes-vis, (er helt seriøs), før jeg sovnet på plenen til lyden av behagelig trompet fra en hjemløs mann. Etter powernapen gikk jeg til Fishemans Wharf. Jeg slo meg ned på en restaurant med Happy Hour, live musikk over gata og bestilte deilig taco og en drink med gin&tonic. Jeg nøt livet (uten å overdrive). Jeg kom i snakk med en familie fra Texas, og de spanderte en til drink til meg, før de måtte løpe for å rekke bussen. Så da så satt jeg der og nøt min andre drink og tenkte over hvor mange snille mennesker det finnes her i verden, mens solen begynte å gå ned.

Nå er jeg hjemme, og drikker et glass god vin. Jeg får  vin hver dag i dette huset, det er fantastisk. Jeg har savnet rødvin, så dette er luksus.